Начало На преден план Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души
7706
Хроника

Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души

При терористичния акт загиват седем души, сред които две деца, а девет души са тежко ранени.Бомбата във влака е с часовников механизъм и е планирано да причини максимални поражения, като избухне с навлизането на влака в тунела Гълъбец (дълъг 3200 м) в района на гара Буново, но заради маневра влакът закъснява с две минути и затова взривът избухва в 21:31 ч. на гарата.

| 09 Март 2025, 07:00 ч.
Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души
Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души
Снимка © Асен Тонев

Навършват се 40 години от терористичния акт на гара Буново, когато бомба избухва във влак от Бургас за София.

Остават ограниченията за товарни автомобили с ремаркета и полуремаркета през

Язовирите в Монтанско имат много свободен обем и поемат водите от дъждовете и

Двама души са задържани след акция срещу разпространението на вейпове с ампул

Горски служители раздават фиданки в центъра на Сливен по случай Седмицата на

Законодателни промени за подобряване на пътната безопасност обсъдиха депутати

На 9 март 1985 г. на гара Буново във влак 326 по линията Бургас-София, във вагон за майки с деца избухва бомба.

При терористичния акт загиват седем души, сред които две деца, а девет души са тежко ранени. Жертвите на атентата във влака са Георги Цветанов (на 12 години), Стефан Атанасов (на 13 години), Райна Бозукова (на 64 години), Яворка Петрова (на 38 години), Емил Николов (на 40 години), Николай Генков (на 64 години), Стилиян Иванов (на 60 години), сочат от Национален фронт за спасение на България (НФСБ, днес Консервативна България), които отбелязват през годините паметта им.

Бомбата във влака е с часовников механизъм и е планирано да причини максимални поражения, като избухне с навлизането на влака в тунела Гълъбец (дълъг 3200 м) в района на гара Буново, но заради маневра влакът закъснява с две минути и затова взривът избухва в 21:31 ч. на гарата.

На същия ден, но 30 минути по-късно, в 22:03 ч., в Сливен във фоайето на хотел „Сливен“ избухва друга бомба. Взривното устройство е скрито в гардероба на сладкарницата, известна като „Епруветката“. Стените на гардероба намаляват ударната вълна и няма загинали, но са ранени 23 души. Разрушен е таванът на залата.

Железопътна злополука

Наблюдаващият прокурор от Софийска окръжна прокуратура внесе в съда искане за

Основна причина за забавянето по наказателните дела изобщо, както и на делата

Служители на сектор „Противодействие на икономическата престъпност&ldqu

На 9 март т.г. в района на гара Буново, в 21 часа и 40 минути, е станал инцидент с вагон № 5 на бързия влак 326 по линията Бургас-София. Загинали са седем души и са ранени девет лица, на които е оказана медицинска помощ.

Комисия от специалисти разследват причините за злополуката.

В архивите могат да се открият разнообразни информации, публикувани в чуждата преса за инцидента. Те се пазят в поверителните бюлетини „С-2“ и „С-3“. Първоначално западните медии преповтарят съобщението на българските власти, като отбелязват неговата лаконичност:

За железопътната злополука

София, 12 март 1985 г. /ТАНЮГ/ При железопътна катастрофа близо до Гунево (така е в оригинала – бел. прев.) в България седем души са загинали, а девет са ранени.

За тази катастрофа, без да се впускат в подробности, пишат днес всички български вестници, подчертавайки само че пострадалите пътници са били в бързия влак Бургас-София.

Катастрофата е станала на 9 март и специална комисия разследва причините, които са я предизвикали.

***

Белград, 12 март 1985 г. /АП/ Седем човека бяха убити и девет ранени при железопътна злополука на 9 март край Буново, съобщи днес осведомителната агенция ТАНЮГ от София.

В кратко съобщение за инцидента софийските вестници днес дават само оскъдни подробности. Съобщава се, че пострадалите пътници са били в бързия влак от Бургас за София и че специална комисия разследва причините.

***

Белград, 12 март 1985 г. /ЮПИ/ С пътнически влак на път за българската столица София от черноморския град Бургас е станал инцидент, при който са загинали седем души, а девет са били ранени, гласят съобщения от София днес.

Според съобщенията сред пострадалите няма чужденци. Обичайно е за България и другите страни от съветския блок новините за подобни инциденти да се появяват със закъснение. (…)

Широко обсъждат произшествието от българската редакция на „Свободна Европа“. В коментара се напомнят и два взрива, случили се предходната година – на 30 август 1984 г., в 17:30 ч., в чакалнята на гара Пловдив избухва бомба, като загива един човек, а 44 са ранени. Час по-късно избухва бомба и на летище Варна. Там загинали няма, ранени са 13 души:

Коментар на „Свободна Европа“ за България

Радио „Свободна Европа“, 12 март 1985 г. /20:10 ч./ Драги слушатели, нашият коментар. Пред микрофона е Величко Пейчев.

„Все по повод произшествия с убити и ранени в течение на по-малко от седмица софийският режим на два пъти натрапва най-безочливо чудовищния си монопол върху информацията в страната и безчовечното си отношение както към участта на отделния човек, така и към обществеността в реалния социализъм.

На 5 март, след тридневни умувания и укриване на истината, партийната цензура пусна в 19:30 ч. по радио „София“ само няколко реда за убийството на четирима души и нараняването на неопределен брой лица, извършени от един милиционерски сержант от столичния квартал „Георги Бенковски” на 2 март. (…)

Лаконичността на съобщението говори красноречиво колко малко се цени човешкият живот от една власт, която лицемерно твърди, че прави всичко за човека.

На 12 март идва и по-неприятна проява на властническа цензура. Към 2 часа след полунощ, когато слушателите поначало са съвсем оредели, радио „София“ предаде още по-кратко, по-объркано и по-оскъдно сведение, така че да не се разбере дали станалото край гара Буново с бързия влак № 326 по линията София-Бургас е авария на отделен вагон, железопътна катастрофа или е нещо друго. Мъгляво формулираното, стъкмено по комунистически съобщение, гласи дословно, че „станал инцидент с вагон № 5. Загинали са седем и са ранени 9 души“. Дали това е целият брой на жертвите, е неизбежен въпрос. Но още по-парливи са въпросите защо липсват сведения за причините и обстоятелствата, при които е станало произшествието, за размерите на щетите.

След бомбените атентати миналата година и при сегашната обстановка на очевидно напрежение в страната, където в области, населявани с българи от турски произход, стават събития, прикривани от властта, всеки подобен „вагонен инцидент“ или „злополука с бърз влак“ имат особено звучене.

Буди подозрение и фактът, че за жертвите на произшествието не се казва нищо, сякаш не са хора, а вещи. Затова при подобни случаи обичайната мъглявост на съобщенията, цензурирани от партийната централа, съвсем не успокоява оправданата тревога, а я подсилва. Вместо точна информация пълзят слухове. Всеки човек, попаднал в московската система, е принуден да се вслушва в мълвата и да развива свръхестествени способности, за да гадае какво се крие зад изготвените с милиционерски манталитет неясноти.

Какво означава на прост и разбираем български език: „Станал инцидент с вагон № 5.“ В какво точно се състои транспортното или друго произшествие? За него радио „София“ говори със същите омаловажавани истината термини, както за избиването на четирима души от милиционера в столицата. Но тогава щом станалото при гара Буново се смалява оптически през призмата на цензурата, защо е трябвало комисия от специалисти да разследва злополуката? Втората част на съобщението опровергава първата. Премълчавания, извъртания, укривания на събития и забавяне на сведенията за тях стават не за пръв път в България, дори когато се касае до загуба на човешки живот.

Софийската цензура цели три дни крие сведенията за станалото край Буново. Преди това пак три дни кри убийствата, извършени от милиционера в София. Есента софийските управници цял месец потулваха такова шумно събитие като избухването на бомби на Пловдивската гара и другаде из страната. И досега крият истината от народа.

А това са само няколко от безбройните рецидиви на комунистическия произвол при потъпкването на неотменимото право на всеки човек да знае какво става около него.“

В чуждите медии се прокрадват информации, че в случая с влаковото произшествие на гара Буново, става дума за взрив. Правят се връзки и между започналия предходната 1984 г. възродителен процес със смята на имената на българските турци и инцидента: 

За железопътната злополука

Радио „Гласът на Америка“, 13 март 1985 г. /20:30 ч./ (Из новините) Съобщения от София гласят, че при експлозия в края на седмицата, вероятно причинена от бомба, в експресен влак по линията София-Бургас са загинали седем души и други девет са ранени. (…)

В съобщения, позоваващи се на изказвания на западни дипломати в България, се отбелязва, че има доказателства, че експлозията е причинена от бомба.

Съобщава се също, че много българи приписват инцидента на турското малцинство в страната. Железопътната злополука е станала на около 50 километра източно от София.

Подобни бомбени експлозии през август миналата година в Пловдив и Варна също са били приписани на турското малцинство.

Анкара настоява, че българските власти принуждават турското население да побългарява имената си. Съгласно съобщения между сто и петстотин турци са били убити в стълкновения с милицията от декември насам.

***

Париж, 14 март 1985 г. /АФП/ Железопътната злополука, която е станала на 9 март в България и при която седем души са загинали, а девет са били ранени, била предизвикана според упорити слухове в София от атентат, посочиха снощи източници от добре осведомени среди в българската столица, с които бе установен контакт от Париж.

Чуждестранните наблюдатели в София са обърнали внимание на обстоятелството, че когато е съобщил за случая, българският печат си е послужил с необичайна терминология, като е говорил за „инцидент“, а не за злополука.

Всички убити и ранени са били пътници в един и същ вагон според българския печат, който не съобщи никакви подробности по случая и се задоволи само с това, да посочи, че „инцидентът“ станал близо до гара Буново по железопътната линия Бургас-София.

Преди тържествата за 40-годишнината от „революцията“ на 9 септември миналата година в няколко градове в България бяха извършени поредица загадъчни атентати. Кой се крие зад тези атентати, за които никой не пое отговорност, не бе изяснено.

***

Във връзка с възстановяването на имената на български граждани

Радио „Свободна Европа“, 15 март 1985 г. /20:15 ч./ (Из Светът днес) От турска страна натискът върху българските власти за защита на правата на турското малцинство в България продължава. Анкара настоява да се позволи на парламентарна делегация, както и на независими журналисти, да посетят районите в България, които са били засегнати от сблъсквания между властите и турското население във връзка с акцията за насилствено побългаряване на турските имена. (…)

Междувременно обаче две неща в самата България привличат вниманието към въпроса за положението на турското малцинство. Едното е станалият с влака Бургас-София на 9 този месец т. нар. инцидент във вагон № 5, при който са били убити седем и ранени – девет души, без да пострада в каквото и да било някой пътник в другите вагони на влака.

За френския ежедневник „Монд“ съобщението за станалото от страна на българските власти съвсем не изяснява нещата. „Монд“ напомня, че и досега не е дадена обективна информация за атентатите миналата година и че тогава е имало слух, че тези атентати са може би свързани със съпротивата на турското малцинство срещу асимилаторските мерки на властите. Френският ежедневник се пита дали и станалото с вагон № 5 на бургаския влак няма връзка с положението на турското малцинство? Тоест да е не инцидент или злополука, а просто пореден атентат.

Югославската осведомителна агенция ТАНЮГ, а след нея и някои западноевропейски вестници, обърнаха внимание на една статия, която Димитър Станишев бил публикувал тези дни във вестник „Пиринско дело“. Според ТАНЮГ Станишев пояснявал, че побългаряването на имената обхванало спонтанно населението с турски имена и че всъщност тези хора не били турци, а българи, някога потурчени от турската власт до степен не само да приемат мохамеданската вяра, но и езика и културата на турците. (…)

По това време в България обществото също е на тръни и са широко разпространени различни слухове.

Шири се разпространяването на слухове

София, 18 март 1985 г. // Смятаме за необходимо да ви уведомим, че в София се носят най-различни слухове за насилия и саботажи. Напоследък такива „случаи“ са предмет на разговор в различни среди.

Най-разпространените и най-устойчивите слухове са за отровени сладкарски изделия и за убийства на деца. Те се разказват в по няколко версии.

Отскоро в София се носи мълвата, че бонбони (в една версия – произведени в „Малчика“, в друга – в „Своге“) са преднамерено отровени. Говори се, че в училищата учителите предупреждават децата да не си купуват бонбони. Напоследък „заразата“ се разпростря и над други сладкарски изделия – шоколадови вафли, закуски. Според някои от вариантите в тези изделия била скрита стъклена вата, която причинявала разкъсване на вътрешностите. Чува се, че случаи на пострадали имало в „Младост“, че засегнати деца лежат в „Пирогов“.

Другата група слухове са свързани с нападения, отвличания и убийства предимно на деца, най-вече в детските градини. Обикновено място на действието е „Люлин“. Въобще описваните случки се свързват предимно с по-отдалечените от центъра места. Говори се за пострадали шестгодишни деца в „Люлин“. Един път са заклани, в друг случай – удушени. Понякога се посочва и точният брой на загиналите.

Упорито се говори, че в училищата децата били предупреждавани да не излизат вечер от къщи, защото имало случаи на отвличания. Плъзна и мълвата за хора, които нападат останали сами деца по домовете им.

Мнозина се отнасят с недоверие към тези слухове, но трябва да се признае, че има и хора, които не подлагат на съмнение информация от такъв характер. Нерядко се правят обобщения, че животът у нас е станал несигурен. Има хора, които не вярват на подобни слухове, но изразяват мнение, че причина за появата им е липсата на достатъчно официална информация.

В се обаждат хора, които изразяват мнение, че е необходимо да се даде официално опровержение на ширещите се слухове. В повечето случаи хората са склонни да приписват престъпления на българи, които доскоро носеха турски имена, и ги разглеждат като реакция на смяната на имената им, която била, пак според слуховете, насилствена.

В столицата и в други градове се говори и за взривени детски градини, за избухнали бомби в хотели из страната, във влакове, в автобуси. За достоверността им някои намират потвърждение във факта, че достъпът до детски градини и училища се контролира, че редовно се проверява багажът, оставян на гардероб на обществени места. (…)

Разследването на случилото се на 9 март 1985 г. установява, че извършителите са Елин Маджаров (Емин Мехмедали), Алцек Чакъров (Абдула Чакър) и Сава Георгиев (Саафет Реджеб). На 25 април 1988 г. те са осъдени на смърт чрез разстрел.

Във Върховния съд на НРБ

Строги, но справедливи наказания за терористите

От 4 до 25 април 1988 г. състав на Върховния съд на НРБ разгледа наказателно от общ характер депо № 1/1988 г. с подсъдими Елин Демирев Маджаров от гр. Бургас, Алцек Демирев Чакъров от гр. Бургас, Сава Руменов Георгиев от с. Череша, Бургаска област, Севдалин Маджаров Алипиев от с. Прилеп, Бургаска област, Никола Демирев Николов от гр. Ямбол, Севда Алдимирова Латинова от град Стара Загора и Милко Василев Вълков от същия град.

От многобройните свидетелски показания, писмените и веществените доказателства, от признанията на подсъдимите и от компетентното заключение на повече от 30 различни експертизи се установиха по безсъмнен начин извършените от тях престъпления.

Подсъдимите Елин Маджаров, Алцек Чакъров и Сава Георгиев са образували група, която си е поставила за цел да върши терористични и диверсионни действия и други тежки престъпления. Чрез използване на саморъчно изготвени взривни устройства на 30 август 1984 г. те са причинили експлозия в чакалнята на жп гара Пловдив и пред аерогара Варна, а подсъдимите Елин Маджаров и Алцек Чакъров на 9 март 1985 г. – експлозия в бързия пътнически влак 326 в района на гара Буново и в хотел „Сливен“ в гр. Сливен. В резултат на взривяванията е причинена смъртта общо на осем лица, от които две деца, и е направен опит за отнемане на живота на други 51 лица, на които са причинени тежки, средни и леки телесни повреди, а на едно дете е причинена тежка телесна повреда. На държавата са причинени значителни имуществени щети.

Престъпниците са разкрити и заловени в резултат на усилията на органите на МВР и помощта на обществеността.

За извършените от Елин Маджаров, Алцек Чакъров и Сава Георгиев престъпления съдът им наложи наказания смърт чрез разстрел.

На другите подсъдими, в съответствие с вината им, са наложени наказания лишаване от свобода за срок от една до пет години. Присъдата е окончателна и не подлежи на обжалване.

Тя е строго предупреждение към всеки, който би дръзнал да посяга върху живота и здравето на невинни граждани.

Няколко месеца по-късно същата година присъдата е потвърдена от Държавния съвет и осъдените са екзекутирани.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Паметна плоча "100 години Седмица на гората" бе открита в Ловеч от зам.-министъра на земеделието и храните инж. Стоян Тошев
Паметна плоча "100 години Седмица на гората" бе открита от заместник-министъра на земеделието и храните инж. Стоян Тошев в Ловеч по време на официалното отбелязване на празника. Тя ...
В Троян и селата Орешак и Черни Осъм започва обновяване и модернизиране на уличното осветление по проект на стойност над 1 млн. лева
В Троян и селата Орешак и Черни Осъм започва обновяване и модернизиране на уличното осветление по проект на обща стойност 1 036 517 лева. Това съобщи на пресконференция инж. Никола ...
Турски гражданин получи четири години затвор за трафик на кокаин през "Капитан Андреево"
Турски гражданин се призна за виновен и получи наказание от четири години затвор и глоба от 80 хил. лева за контрабандата през Граничния контролно-пропускателен пункт "Капитан Андр ...
Близки на родилка, загубила бебето си при раждане в Ямбол, настояват за разследване за лекарка грешка
Близки на 33-годишна родилка, загубила бебето си при раждане в частната болница „Св. Йоан Рилски“ в Ямбол, настояват за разследване за лекарска грешка. В момента жената ...
Младежки превантивен център беше създаден в Силистра
Девет младежи на възраст между 12 и 17 години са първите доброволци и основатели на Младежки превантивен център (МПЦ) в Силистра. Той е създаден по проекта „Свят, в който ням ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
В близо двучасов разговор за Гунди и Трифон Иванов се превърна представянето на две биографични книги за тях във Велико Търново
В близо двучасов разговор за футболните легенди Георги Аспарухов - Гунди и Трифон Иванов се превърна представянето на две биографични книги за тях във Велико Търново. Изданията &bd ...
Становище с неодобрението си към измененията в Закона за енергията от възобновяеми източници изпратиха от сдружение "Бялата лястовица"
Инициативният комитет на национална гражданска инициатива "Бялата лястовица" и сдружение "Бялата лястовица" изпратиха до медиите свое становище по Закона за изменение и допълнение ...
Инициативата Седмица на гората беше отбелязана в Стакевци, където се намират 99% от общинските гори в община Белоградчик
Националната инициатива Седмица на гората беше отбелязана днес в село Стакевци със засаждане на дървета. В Стакевци се намират 99% от общинските гори в община Белоградчик - 45 000 ...
Публично обсъждане на проекта за бюджет на Община Благоевград за 2025 г. се състоя в града
Публично обсъждане на проекта за бюджет на Община Благоевград за 2025 г. се състоя в зала "22 септември" в града. По време на срещата кметът на общината Методи Байкушев представи о ...
В Перник полицията работи по престъпленията с животни, както би работила по всяко едно друго престъпление, каза говорителят на ОД на МВР
„В Перник полицията работи по престъпленията с животни, както би работила по такива срещу личността или всяко едно друго престъпление“, каза говорителят на Областната ...
Тикер в 07:00 ч.
В близо двучасов разговор за футболните легенди Георги Аспарухов - Гунди и Трифо ...
Начало На преден план
7706
Хроника

Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души

При терористичния акт загиват седем души, сред които две деца, а девет души са тежко ранени.Бомбата във влака е с часовников механизъм и е планирано да причини максимални поражения, като избухне с навлизането на влака в тунела Гълъбец (дълъг 3200 м) в района на гара Буново, но заради маневра влакът закъснява с две минути и затова взривът избухва в 21:31 ч. на гарата.

| 09 Март 2025, 07:00 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души
Навършват се 40 години от бомбения атентат във влака Бургас-София, станал на гара Буново, при който загиват седем души
Снимка © Асен Тонев

Навършват се 40 години от терористичния акт на гара Буново, когато бомба избухва във влак от Бургас за София.

На 9 март 1985 г. на гара Буново във влак 326 по линията Бургас-София, във вагон за майки с деца избухва бомба.

При терористичния акт загиват седем души, сред които две деца, а девет души са тежко ранени. Жертвите на атентата във влака са Георги Цветанов (на 12 години), Стефан Атанасов (на 13 години), Райна Бозукова (на 64 години), Яворка Петрова (на 38 години), Емил Николов (на 40 години), Николай Генков (на 64 години), Стилиян Иванов (на 60 години), сочат от Национален фронт за спасение на България (НФСБ, днес Консервативна България), които отбелязват през годините паметта им.

Бомбата във влака е с часовников механизъм и е планирано да причини максимални поражения, като избухне с навлизането на влака в тунела Гълъбец (дълъг 3200 м) в района на гара Буново, но заради маневра влакът закъснява с две минути и затова взривът избухва в 21:31 ч. на гарата.

На същия ден, но 30 минути по-късно, в 22:03 ч., в Сливен във фоайето на хотел „Сливен“ избухва друга бомба. Взривното устройство е скрито в гардероба на сладкарницата, известна като „Епруветката“. Стените на гардероба намаляват ударната вълна и няма загинали, но са ранени 23 души. Разрушен е таванът на залата.

Железопътна злополука

На 9 март т.г. в района на гара Буново, в 21 часа и 40 минути, е станал инцидент с вагон № 5 на бързия влак 326 по линията Бургас-София. Загинали са седем души и са ранени девет лица, на които е оказана медицинска помощ.

Комисия от специалисти разследват причините за злополуката.

В архивите могат да се открият разнообразни информации, публикувани в чуждата преса за инцидента. Те се пазят в поверителните бюлетини „С-2“ и „С-3“. Първоначално западните медии преповтарят съобщението на българските власти, като отбелязват неговата лаконичност:

За железопътната злополука

София, 12 март 1985 г. /ТАНЮГ/ При железопътна катастрофа близо до Гунево (така е в оригинала – бел. прев.) в България седем души са загинали, а девет са ранени.

За тази катастрофа, без да се впускат в подробности, пишат днес всички български вестници, подчертавайки само че пострадалите пътници са били в бързия влак Бургас-София.

Катастрофата е станала на 9 март и специална комисия разследва причините, които са я предизвикали.

***

Белград, 12 март 1985 г. /АП/ Седем човека бяха убити и девет ранени при железопътна злополука на 9 март край Буново, съобщи днес осведомителната агенция ТАНЮГ от София.

В кратко съобщение за инцидента софийските вестници днес дават само оскъдни подробности. Съобщава се, че пострадалите пътници са били в бързия влак от Бургас за София и че специална комисия разследва причините.

***

Белград, 12 март 1985 г. /ЮПИ/ С пътнически влак на път за българската столица София от черноморския град Бургас е станал инцидент, при който са загинали седем души, а девет са били ранени, гласят съобщения от София днес.

Според съобщенията сред пострадалите няма чужденци. Обичайно е за България и другите страни от съветския блок новините за подобни инциденти да се появяват със закъснение. (…)

Широко обсъждат произшествието от българската редакция на „Свободна Европа“. В коментара се напомнят и два взрива, случили се предходната година – на 30 август 1984 г., в 17:30 ч., в чакалнята на гара Пловдив избухва бомба, като загива един човек, а 44 са ранени. Час по-късно избухва бомба и на летище Варна. Там загинали няма, ранени са 13 души:

Коментар на „Свободна Европа“ за България

Радио „Свободна Европа“, 12 март 1985 г. /20:10 ч./ Драги слушатели, нашият коментар. Пред микрофона е Величко Пейчев.

„Все по повод произшествия с убити и ранени в течение на по-малко от седмица софийският режим на два пъти натрапва най-безочливо чудовищния си монопол върху информацията в страната и безчовечното си отношение както към участта на отделния човек, така и към обществеността в реалния социализъм.

На 5 март, след тридневни умувания и укриване на истината, партийната цензура пусна в 19:30 ч. по радио „София“ само няколко реда за убийството на четирима души и нараняването на неопределен брой лица, извършени от един милиционерски сержант от столичния квартал „Георги Бенковски” на 2 март. (…)

Лаконичността на съобщението говори красноречиво колко малко се цени човешкият живот от една власт, която лицемерно твърди, че прави всичко за човека.

На 12 март идва и по-неприятна проява на властническа цензура. Към 2 часа след полунощ, когато слушателите поначало са съвсем оредели, радио „София“ предаде още по-кратко, по-объркано и по-оскъдно сведение, така че да не се разбере дали станалото край гара Буново с бързия влак № 326 по линията София-Бургас е авария на отделен вагон, железопътна катастрофа или е нещо друго. Мъгляво формулираното, стъкмено по комунистически съобщение, гласи дословно, че „станал инцидент с вагон № 5. Загинали са седем и са ранени 9 души“. Дали това е целият брой на жертвите, е неизбежен въпрос. Но още по-парливи са въпросите защо липсват сведения за причините и обстоятелствата, при които е станало произшествието, за размерите на щетите.

След бомбените атентати миналата година и при сегашната обстановка на очевидно напрежение в страната, където в области, населявани с българи от турски произход, стават събития, прикривани от властта, всеки подобен „вагонен инцидент“ или „злополука с бърз влак“ имат особено звучене.

Буди подозрение и фактът, че за жертвите на произшествието не се казва нищо, сякаш не са хора, а вещи. Затова при подобни случаи обичайната мъглявост на съобщенията, цензурирани от партийната централа, съвсем не успокоява оправданата тревога, а я подсилва. Вместо точна информация пълзят слухове. Всеки човек, попаднал в московската система, е принуден да се вслушва в мълвата и да развива свръхестествени способности, за да гадае какво се крие зад изготвените с милиционерски манталитет неясноти.

Какво означава на прост и разбираем български език: „Станал инцидент с вагон № 5.“ В какво точно се състои транспортното или друго произшествие? За него радио „София“ говори със същите омаловажавани истината термини, както за избиването на четирима души от милиционера в столицата. Но тогава щом станалото при гара Буново се смалява оптически през призмата на цензурата, защо е трябвало комисия от специалисти да разследва злополуката? Втората част на съобщението опровергава първата. Премълчавания, извъртания, укривания на събития и забавяне на сведенията за тях стават не за пръв път в България, дори когато се касае до загуба на човешки живот.

Софийската цензура цели три дни крие сведенията за станалото край Буново. Преди това пак три дни кри убийствата, извършени от милиционера в София. Есента софийските управници цял месец потулваха такова шумно събитие като избухването на бомби на Пловдивската гара и другаде из страната. И досега крият истината от народа.

А това са само няколко от безбройните рецидиви на комунистическия произвол при потъпкването на неотменимото право на всеки човек да знае какво става около него.“

В чуждите медии се прокрадват информации, че в случая с влаковото произшествие на гара Буново, става дума за взрив. Правят се връзки и между започналия предходната 1984 г. възродителен процес със смята на имената на българските турци и инцидента: 

За железопътната злополука

Радио „Гласът на Америка“, 13 март 1985 г. /20:30 ч./ (Из новините) Съобщения от София гласят, че при експлозия в края на седмицата, вероятно причинена от бомба, в експресен влак по линията София-Бургас са загинали седем души и други девет са ранени. (…)

В съобщения, позоваващи се на изказвания на западни дипломати в България, се отбелязва, че има доказателства, че експлозията е причинена от бомба.

Съобщава се също, че много българи приписват инцидента на турското малцинство в страната. Железопътната злополука е станала на около 50 километра източно от София.

Подобни бомбени експлозии през август миналата година в Пловдив и Варна също са били приписани на турското малцинство.

Анкара настоява, че българските власти принуждават турското население да побългарява имената си. Съгласно съобщения между сто и петстотин турци са били убити в стълкновения с милицията от декември насам.

***

Париж, 14 март 1985 г. /АФП/ Железопътната злополука, която е станала на 9 март в България и при която седем души са загинали, а девет са били ранени, била предизвикана според упорити слухове в София от атентат, посочиха снощи източници от добре осведомени среди в българската столица, с които бе установен контакт от Париж.

Чуждестранните наблюдатели в София са обърнали внимание на обстоятелството, че когато е съобщил за случая, българският печат си е послужил с необичайна терминология, като е говорил за „инцидент“, а не за злополука.

Всички убити и ранени са били пътници в един и същ вагон според българския печат, който не съобщи никакви подробности по случая и се задоволи само с това, да посочи, че „инцидентът“ станал близо до гара Буново по железопътната линия Бургас-София.

Преди тържествата за 40-годишнината от „революцията“ на 9 септември миналата година в няколко градове в България бяха извършени поредица загадъчни атентати. Кой се крие зад тези атентати, за които никой не пое отговорност, не бе изяснено.

***

Във връзка с възстановяването на имената на български граждани

Радио „Свободна Европа“, 15 март 1985 г. /20:15 ч./ (Из Светът днес) От турска страна натискът върху българските власти за защита на правата на турското малцинство в България продължава. Анкара настоява да се позволи на парламентарна делегация, както и на независими журналисти, да посетят районите в България, които са били засегнати от сблъсквания между властите и турското население във връзка с акцията за насилствено побългаряване на турските имена. (…)

Междувременно обаче две неща в самата България привличат вниманието към въпроса за положението на турското малцинство. Едното е станалият с влака Бургас-София на 9 този месец т. нар. инцидент във вагон № 5, при който са били убити седем и ранени – девет души, без да пострада в каквото и да било някой пътник в другите вагони на влака.

За френския ежедневник „Монд“ съобщението за станалото от страна на българските власти съвсем не изяснява нещата. „Монд“ напомня, че и досега не е дадена обективна информация за атентатите миналата година и че тогава е имало слух, че тези атентати са може би свързани със съпротивата на турското малцинство срещу асимилаторските мерки на властите. Френският ежедневник се пита дали и станалото с вагон № 5 на бургаския влак няма връзка с положението на турското малцинство? Тоест да е не инцидент или злополука, а просто пореден атентат.

Югославската осведомителна агенция ТАНЮГ, а след нея и някои западноевропейски вестници, обърнаха внимание на една статия, която Димитър Станишев бил публикувал тези дни във вестник „Пиринско дело“. Според ТАНЮГ Станишев пояснявал, че побългаряването на имената обхванало спонтанно населението с турски имена и че всъщност тези хора не били турци, а българи, някога потурчени от турската власт до степен не само да приемат мохамеданската вяра, но и езика и културата на турците. (…)

По това време в България обществото също е на тръни и са широко разпространени различни слухове.

Шири се разпространяването на слухове

София, 18 март 1985 г. // Смятаме за необходимо да ви уведомим, че в София се носят най-различни слухове за насилия и саботажи. Напоследък такива „случаи“ са предмет на разговор в различни среди.

Най-разпространените и най-устойчивите слухове са за отровени сладкарски изделия и за убийства на деца. Те се разказват в по няколко версии.

Отскоро в София се носи мълвата, че бонбони (в една версия – произведени в „Малчика“, в друга – в „Своге“) са преднамерено отровени. Говори се, че в училищата учителите предупреждават децата да не си купуват бонбони. Напоследък „заразата“ се разпростря и над други сладкарски изделия – шоколадови вафли, закуски. Според някои от вариантите в тези изделия била скрита стъклена вата, която причинявала разкъсване на вътрешностите. Чува се, че случаи на пострадали имало в „Младост“, че засегнати деца лежат в „Пирогов“.

Другата група слухове са свързани с нападения, отвличания и убийства предимно на деца, най-вече в детските градини. Обикновено място на действието е „Люлин“. Въобще описваните случки се свързват предимно с по-отдалечените от центъра места. Говори се за пострадали шестгодишни деца в „Люлин“. Един път са заклани, в друг случай – удушени. Понякога се посочва и точният брой на загиналите.

Упорито се говори, че в училищата децата били предупреждавани да не излизат вечер от къщи, защото имало случаи на отвличания. Плъзна и мълвата за хора, които нападат останали сами деца по домовете им.

Мнозина се отнасят с недоверие към тези слухове, но трябва да се признае, че има и хора, които не подлагат на съмнение информация от такъв характер. Нерядко се правят обобщения, че животът у нас е станал несигурен. Има хора, които не вярват на подобни слухове, но изразяват мнение, че причина за появата им е липсата на достатъчно официална информация.

В се обаждат хора, които изразяват мнение, че е необходимо да се даде официално опровержение на ширещите се слухове. В повечето случаи хората са склонни да приписват престъпления на българи, които доскоро носеха турски имена, и ги разглеждат като реакция на смяната на имената им, която била, пак според слуховете, насилствена.

В столицата и в други градове се говори и за взривени детски градини, за избухнали бомби в хотели из страната, във влакове, в автобуси. За достоверността им някои намират потвърждение във факта, че достъпът до детски градини и училища се контролира, че редовно се проверява багажът, оставян на гардероб на обществени места. (…)

Разследването на случилото се на 9 март 1985 г. установява, че извършителите са Елин Маджаров (Емин Мехмедали), Алцек Чакъров (Абдула Чакър) и Сава Георгиев (Саафет Реджеб). На 25 април 1988 г. те са осъдени на смърт чрез разстрел.

Във Върховния съд на НРБ

Строги, но справедливи наказания за терористите

От 4 до 25 април 1988 г. състав на Върховния съд на НРБ разгледа наказателно от общ характер депо № 1/1988 г. с подсъдими Елин Демирев Маджаров от гр. Бургас, Алцек Демирев Чакъров от гр. Бургас, Сава Руменов Георгиев от с. Череша, Бургаска област, Севдалин Маджаров Алипиев от с. Прилеп, Бургаска област, Никола Демирев Николов от гр. Ямбол, Севда Алдимирова Латинова от град Стара Загора и Милко Василев Вълков от същия град.

От многобройните свидетелски показания, писмените и веществените доказателства, от признанията на подсъдимите и от компетентното заключение на повече от 30 различни експертизи се установиха по безсъмнен начин извършените от тях престъпления.

Подсъдимите Елин Маджаров, Алцек Чакъров и Сава Георгиев са образували група, която си е поставила за цел да върши терористични и диверсионни действия и други тежки престъпления. Чрез използване на саморъчно изготвени взривни устройства на 30 август 1984 г. те са причинили експлозия в чакалнята на жп гара Пловдив и пред аерогара Варна, а подсъдимите Елин Маджаров и Алцек Чакъров на 9 март 1985 г. – експлозия в бързия пътнически влак 326 в района на гара Буново и в хотел „Сливен“ в гр. Сливен. В резултат на взривяванията е причинена смъртта общо на осем лица, от които две деца, и е направен опит за отнемане на живота на други 51 лица, на които са причинени тежки, средни и леки телесни повреди, а на едно дете е причинена тежка телесна повреда. На държавата са причинени значителни имуществени щети.

Престъпниците са разкрити и заловени в резултат на усилията на органите на МВР и помощта на обществеността.

За извършените от Елин Маджаров, Алцек Чакъров и Сава Георгиев престъпления съдът им наложи наказания смърт чрез разстрел.

На другите подсъдими, в съответствие с вината им, са наложени наказания лишаване от свобода за срок от една до пет години. Присъдата е окончателна и не подлежи на обжалване.

Тя е строго предупреждение към всеки, който би дръзнал да посяга върху живота и здравето на невинни граждани.

Няколко месеца по-късно същата година присъдата е потвърдена от Държавния съвет и осъдените са екзекутирани.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Паметна плоча "100 години Седмица на гората" бе открита в Ловеч от зам.-министъра на земеделието и храните инж. Стоян Тошев
В Троян и селата Орешак и Черни Осъм започва обновяване и модернизиране на уличното осветление по проект на стойност над 1 млн. лева
Турски гражданин получи четири години затвор за трафик на кокаин през "Капитан Андреево"
Близки на родилка, загубила бебето си при раждане в Ямбол, настояват за разследване за лекарка грешка
Младежки превантивен център беше създаден в Силистра
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Сфера
В близо двучасов разговор за Гунди и Трифон Иванов се превърна представянето на две биографични книги за тях във Велико Търново
В детайли
Становище с неодобрението си към измененията в Закона за енергията от възобновяеми източници изпратиха от сдружение "Бялата лястовица"
На преден план
Инициативата Седмица на гората беше отбелязана в Стакевци, където се намират 99% от общинските гори в община Белоградчик
Основна линия
Публично обсъждане на проекта за бюджет на Община Благоевград за 2025 г. се състоя в града
Сфера
В Перник полицията работи по престъпленията с животни, както би работила по всяко едно друго престъпление, каза говорителят на ОД на МВР
Основна линия
Трябва да се засили по всякакъв начин борбата с наркотрафика, каза в Разград министър Даниел Митов
На преден план
"Панаир на професиите" бе открит в Общинския младежкия дом в Шумен
На преден план
Преброени са 52 безстопанствени кучета в община Ябланица през 2024 г.
На преден план
Окръжният съд в Пазарджик постанови доживотен затвор без право на замяна на 19-годишния Никола Райчев за убийството на Ангел Здравков
Местен фокус
Количеството на водата в резервоарите в Петрич се е увеличило след падналите валежи, каза управителят на общинска фирма ВиК Ивайло Христов
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.